Fórum ÚNSS

Informačné technológie => Prístupné programy a hry => Téma založeno: admin 4. Leden 2010, 12:42:30

Název: Audacity
Přispěvatel: admin 4. Leden 2010, 12:42:30
Stručný popis programu:
Aplikácia pre editáciu, nahrávanie a konverziu multimediálnych audio súborov. Podporuje prácu s formátmi Ogg, Vorbis, AIFF, MP3a a WAV. Nástroj umožňuje doladenie výšok a basov, strihanie, mixovanie, spojovanie a ďalšie editačné funkcie vrátane pridania niekoľkých predefinovaných efektov.

Odkaz na stránku programu: http://audacity.sourceforge.net/ (http://audacity.sourceforge.net/)

Audacity je:

1 Inštalácia

Je štandardná ako pri iných programoch. Program (je voľne šíriteľný) sa dá stiahnuť na tejto stránke:
http://audacity.sourceforge.net (http://audacity.sourceforge.net)
V tomto texte je opísaná práca s beta verziou 1.3.5, z ktorej by sa mala v dohľadnom čase stať plne funkčná verzia. Táto verzia obsahuje množstvo vylepšení, ktoré program umožňujú používať s čítačmi obrazovky.

1.1 Portable (prenosná) verzia

Program možno používať aj ako "portable" aplikáciu. Teda mať ho nakopírovaný na USB kľúči a používať ho bez nutnosti inštalovať na ktoromkoľvek počítači. Z nainštalovanej verzie si vyrobíme portable verziu nasledovným spôsobom:


2 Základné funkcie programu

Program pracuje so súbormi, ktoré autori nazývajú projekty. Majú príponu aup (audacity project). Okrem samotného aup súboru je súčasťou projektu aj jeden priečinok s názvom x_files, kde x je rovnaké ako názov projektu. Program po spustení automaticky vytvára prázdny projekt.

Kľúčovým prvkom v projekte je stopa (track). Tá môže obsahovať nejaké audio, ale existujú aj špeciálne stopy (viac ďalej). So stopami pracujeme pomocou tabuľky stôp (track view table), ktorá má fokus po spustení programu. V prázdnom (novovytvorenom) projekte však neobsahuje žiadnu stopu. Stopa môže obsahovať viacero klipov. My však budeme predpokladať iba jeden, pretože v súčasnosti nie je možné s klipmi efektívne pracovať z klávesnice. Na načítanie nejakého súboru do projektu môžeme použiť funkciu import (file/import/audio...). Naimportovaný súbor bude pridaný do projektu ako nová stopa (viac ďalej).

2.1 Základné klávesové skratky pre prehrávanie a nahrávanie


2.2 Pohyb po audiu

Ak máme v editore nejaké audio dáta (napríklad nahraté pomocou skratky r), môžeme s nimi pracovať podobne ako v iných editoroch. V rámci audia sa môžeme pohybovať kurzorom. Na to slúžia nasledujúce skratky:

pri zastavenom prehrávaní:

počas prehrávania:

Po aktivovaní prehrávania sa vždy prehráva od pozície kurzora (alebo od začiatku označenia - viac ďalej)

2.3 Označovanie

Aby sme mohli pracovať s konkrétnymi úsekmi audia, potrebujeme časť nejakým spôsobom označiť. Najjednoduchší spôsob je označovanie počas prehrávania. Označenie môžeme chápať ako dva body (začiatok a koniec označenia), ktoré "ukladáme" na nejaké miesta v audiu. Môžeme ich vložiť počas prehrávania tak, že:

Teraz sa po stlačení play prehrá už len označená časť audia. Hranice označenia môžeme posúvať. Ak chceme označenie rozširovať, použijeme šípky v kombinácii so shiftom (pozor, nie počas prehrávania):

Na zužovanie označenia použijeme opäť šípky, tentokrát však v kombinácii s ctrl+shift:

Označenie môžeme zrušiť stlačením:

S označeným úsekom môžeme vykonávať štandardné operácie (mazať: del, kopírovať: ctrl+c, strihať: ctrl+x, aplikovať efekty...). Celkom zaujímavá funkcia, ktorú môžeme využiť pri práci s označenými úsekmi, sa dá vyvolať skratkou c (cut preview). Po jej aktivovaní sa prehrá jedna sekunda pred a jedna po aktuálnom označení. Môžeme si teda vypočuť, ako bude nahrávka vyzerať (konkrétne spoj) po vymazaní nejakého úseku. Dĺžka prehraného úseku pred a po úseku sa dá nastaviť (viac ďalej).

2.4 Ďalšie časti hlavného okna

Na označovanie môžeme použiť aj políčka, do ktorých možno zadať čas začiatku a konca, resp. čas začiatku a trvania označenia. K týmto políčkam (ale aj k ďalším ovládacím prvkom) sa dostaneme klávesovou skratkou ctrl+f6, resp. ctrl+shift+f6 (v opačnom poradí). Hlavné okno teda pozostáva z troch častí, medzi ktorými sa možno prepínať spomínanou skratkou. Prvá obsahuje tabuľku so stopami.

Na druhej sa nachádzajú tieto ovládacie prvky (menované v poradí tabulátora):

Tretia časť okna obsahuje aj (opísané sú len tie zaujímavé) nasledujúce prvky (opäť v poradí tabulátora):

3 Viac o stopách

Práca so stopami sa môže z nasledujúceho opisu javiť čitateľovi trochu komplikovaná. Nech sa však nedá odradiť a nech experimentuje. Projekt môže obsahovať aj viacero stôp. Tie môžeme pridávať viacerými spôsobmi:

Stopy sa teda nechápu ako "idúce za sebou", ale sú to akési paralelné prvky, ktoré môžeme posúvať v čase. Môžeme teda docieliť napríklad aj to, aby sa druhá stopa prehrala až po skončení prvej. V zozname stôp sa pohybujeme hornou a dolnou šípkou. Stopa môže byť označená alebo neoznačená. Stav označenia meníme tak, že na príslušnej stope stlačíme enter. Ak je stopa označená, čítač obrazovky to oznamuje slovami "select on". Označenie stopy má pri práci s viacerými stopami tento význam:

Takmer všetky funkcie na prácu s viacerými stopami sú v ponuke tracks:

Ďalšie položky tejto ponuky si zatiaľ nevšímajme.

Každej stope (teraz už nie označenej, ale takej, ktorá je práve vybratá v zozname stôp) môžeme nastaviť aj niekoľko užitočných parametrov. Na prístup k nim slúžia tieto skratky:

Zaujímavé funkcie na prácu v stopách (konkrétne v jednej označenej) možno nájsť aj v ponuke edit/select a edit/move cursor (ich význam je intuitívne zrejmý, a preto ich zmapovanie prenechávame láskavému čitateľovi).

3.1 Label track

Okrem štandardných mono a stereo audio stôp je celkom zaujímavá aj stopa s názvom Label track. Do tejto stopy možno vkladať pomenované "záložky", ktoré môžu ukazovať na konkrétne miesto v nahrávke, respektíve môžu poslúžiť na zapamätanie si označenia. Položky na pridávanie záložiek sú opäť v ponuke track:

4 Rôzne

V tejto časti vypichneme ďalšie funkcie editora, ktoré sa nám môžu pri práci so zvukom hodiť. Ako už bolo spomenuté, Audacity pracuje s projektmi. Nám sa však isto hodí možnosť exportovať práve vyrobený projekt do zvukového súboru, ktorý budeme môcť prehrať v akomkoľvek prehrávači. Funkcie, ktorými môžeme export realizovať, nájdeme v ponuke file:

Menu file ešte obsahuje aj tieto zaujímavé položky:

Kontextové menu vyvolané na konkrétnej stope (okrem tlačidla kontextového menu funguje aj shift+m) obsahuje okrem spomínaných aj tieto zaujímavé položky:

V ponuke edit za zmienku určite stoja tieto položky:

Ponuka generate obsahuje funkcie na generovanie rôznych efektov, ticha... Okrem exotických názvov jednotlivých položiek by nemala ničím prekvapiť, po troche experimentovania sa čitateľ isto zorientuje.

Ponuka effect obsahuje efekty. Sú to funkcie, ktoré umožňujú vykonať nejaké zmeny na audiu. Opäť nebudeme čitateľa oberať o radosť z poznávania prostredníctvom experimentov. Pozornosť však isto treba venovať funkcii normalize. Tá umožňuje upraviť hlasitosť nahrávky na určitú úroveň. Pri práci s viacstopými nahrávkami je vhodné nasttaviť na začiatku všetkým nahrávkam rovnakú hlasitosť a ich výsledný pomer hlasitostí potom dolaďovať pomocou upravovania gain jednotlivých stôp. Dialóg normalize (označme časť audia, ktorú chceme normalizovať a vyvolajme funkciu normalize) obsahuje nasledujúce položky:

Nasleduje zoznam niektorých zaujímavých položiek ponuky effect s veľmi stručným popisom:

Ponuka analyze obsahuje funkcie slúžiace na analýzu označeného audia. Za preskúmanie určite stoja funkcie:

5 Nastavenia

V tejto časti sú opísané užitočné nastavenia, ktoré možno vykonať v dialógu preferences (ponuka edit skratka ctrl+p). Dialóg obsahuje viacero "záložiek", ktoré si vyberáme v strome so záložkami (je to jediný strom v okne). Po prvkoch vybratej záložky sa pohybujeme štandardnými skratkami.

5.1 audio i/o


5.2 Quality


5.3 Import / export


5.4 Interface


5.5 Keyboard

Záložka obsahuje zoznam akcií, ktorým sa dajú definovať klávesové skratky. V tomto zozname môžeme skratky aj meniť (pozri ostatné tlačidlá na záložke)

6 Praktické príklady práce s programom Audacity

Pre prácu s príkladmi si stiahnite dve nasledovné súbory typu mp3:

http://www.unss.sk/sk/forum/download/demo.mp3 (http://www.unss.sk/sk/forum/download/demo.mp3)
http://www.unss.sk/sk/forum/download/hapmix.mp3 (http://www.unss.sk/sk/forum/download/hapmix.mp3)

Na záver sa pokúsme vyrobiť jednoduchú stereo scénku podľa týchto požiadaviek:


7 odkazy


Autor popisu programu: Peter Lecký
Název: Ako urobit automaticke stisenie a zosilnenie (tzv. voice overs) v Audacity
Přispěvatel: ondrej_rosik 13. Listopad 2012, 10:26:29
Ahojte,
prave som v audacity objavil a konecne pochopil, naco sluzi efekt autoduck. Moze sa zist ak robite hudobne typy, pozdravi alebo ak potrebujete stisit anglicky original a prekryt ho slovenskym. Ja zacnem vyuzivat pri tvorbe spravodajstva, vyroba hedlajnov bude ovela rychlejsia.
1) Do audacity naimportujte a zosynchronizujte stopy tak, aby sedeli. Teda pri hudobnom type posuniete stopu s hlasom tak, aby nezasahovala do spevu, ak robite preklady tak stopu s prekladom vlozite par sekund za zaciatkom prejavu respondenta. Ak tam toho mate viac, tak vsetky preklady dajte do jednej stopy a rozdelte ich tichom tak, aby sedeli (generate>silence), je to inteligentne, teda ak bude v stope ticho, vrati to originalnu stopu na povodnu hlasitost.
2) Musite dodrzat nasledovne poradie. Najprv stopa ktora sa bude stisovat, pod nu umiestnite tu, v ktorej mate nahraty vas text.
3) Oznacte originalnu stopu. Teda hudobny podklad alebo vypoved v anglictine (enter)
4) z menu efekty (effect) dajte automaticke zoslabenie (autoduck)
5) Mozete skusit lent ak naslepo aplikovat, co sa stane, alebo ak sa chcete hrat s parametrami tak tu je popis tych, ktore som pochopil
•Miera zoslabenia (Duck Amount): urcuje ako velmi sa originalna stopa stisi. Udava sa v decibeloch.
•Maximalna pauza (Maximum Pause): Urcuje Kolko bude efekt cakat, kym vrati hlasitost originalu naspat. Ak ho nastavite velmi male, bude to velmi lietat, aj pri bodkach a ciarkach. Ale len za predpokladu, ze nebudete mat privelke nasledujuce hodnoty:
•Vonkajsia zostupna hrana  (Outer Fade Down Lengths): urcuje ako rychlo sa stisi originalna stopa pred tym, ako sa ozve ta druha.
•Vonkajsia nabezna hrana (Outer Fade up Lengths): To iste, akurat naspat, teda ako rychlo sa to vrati, ked doznie stopa s textom.
- Potom su tam aj vnutorne hrany inner fade up /down lenghts. Tie som ale ani po experimentovani ani prestudovani navodu nepochopil.
•Threshold: Uroven, od ktorej zacne efekt premyslat nad tym, ze original fakt treba stisit. Mozete napr rozhodnut, ci sa to rozbehne este pred nadychom, alebo az po nom.
Název: odstránenie šumu z exportovaného wav súboru
Přispěvatel: ondrej_rosik 7. Prosinec 2013, 19:13:28
Dnes som si všimol, že ak z Audacity exportujem súbor vo formáte wav, Audacity do výsledku pridá nepatrný šum. Ten aj ostane nepatrný, ak ide o relatívne hlasnú nahrávku. Ak ale celok znormalizujem, situácia sa zmení a šum je počuť. Po chvíli Googlenia som zistil, ako sa toho zbaviť. V okne možnosti vetva quality a tam posledná možnosť dither - treba nastaviť na none. Pôvodne je tam nejaký tvar. Pozor, dither je v tom okne dva krát, prvé je aj nastavené na none, treba tak ale nastaviť oba.
Název: Re:Audacity
Přispěvatel: ondrej_rosik 25. Listopad 2016, 11:34:13
Pozerám, že tu máme návod, ktorý je asi starší, ale hlavne obsahuje nefunkčné linky, odporúčam pozrieť toto http://jelenovipivonelej.info/index.php?page=audacity