Poslední příspěvky

Stran: [1] 2 3 ... 10
1
Technická poradňa / Re:nastroj na zalohovanie?
« Poslední příspěvek od peter kdy 10. Leden 2019, 22:14:16 »
Ahojte,
Po dlhych rokoch som  nasiel cca pred 3 mesiacmi riesenie. Vola sa to restic a okrem toho, ze to robi to co som chcel, to este aj sifruje zalohy, vie inkrementalne zalohy (funguje podobne ako git) a po 3 mesiacoch pouzivania sa zda, ze je to to, co som hladal. Nema to ziadne pekne klikacie rozhranie, takze ak by ste to chceli pouzivat, tak bude treba trochu citat. Tu je web:
https://restic.net/
Zaujimave to moze byt aj ak zalohujete (alebo nezalohujete, lebo to nepovazujete za bezpecne ale by ste chceli :)) do cloudu, pretoze tvorcovia pri vyvoji predpokladaju, ze miesto kam sa uklada zaloha je pristupne aj pre ludi, ktorim nechcete zpristupnit svoje data (data su sifrovane a sifruju sa na strane klienta pri zalohovani).
Je to naozaj rychle, doma zalohujem notebook cez 1 Gbps siet na disk pripojeny k routeru. Synchronizujem 150 GB dat, vytvorenie snapshotu (zaloha) do ktoreho sa zapise 1.2 GB dat trva cca 2 minuty.
2
Technické zaujímavosti / NVDA - prieskum
« Poslední příspěvek od peter kdy 10. Leden 2019, 19:53:03 »
Ahojte,
Opat spravicka pre pouzivatelov citacov obrazovky presnejsie NVDA. Vyvojarsky tim sa snazi urobit prieskum medzi pouzivatelmi, ktore chyby v nvda su pre nich zavazne a mali by sa prioritne riesit. Ak by ste sa chceli vyjadrit (prosim vas, ak mate konkretne veci ktore vas otravuju, tak to urobte, naozaj to moze pomoct), tak pozrite mail nizsie. Mne osobne sa uz dlhsie zda, ze odkedy z teamu odisiel Jammie, tak to nejako upada (uz ma ani svedomie nehryzie, ze neposielam donation castejsie), toto by snad mohol byt "zachvev" novych snah. :)
Hi all,


NV Access would like to work with the community to identify the most important bugs and feature requests for NVDA. With over 2000 open issues on Github, it can be difficult for us to understand which issues are the most hard hitting for the greatest amount of people.


By filling in this short survey, you can help us better prioritize our future work.

Survey link: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScXTe1_l52wVsDdvJNpAQ7qiU7A141BaugI8XuVxKz0A1TFNQ/viewform?usp=sf_link


As always, we make no promise that creating an issue or filling in this survey will mean that your particular issues are addressed in a timely manner, however we will look very carefully at this data, and prioritize our work to ensure we provide positive impact to the greatest number of users.


Your answers will be annonymous. No identifying information will be asked for in this survey.  However, by filling in this survey you are agreeing that NV Access may make this data public for all to see.


Thank you for your help in improving NVDA.


Mick
3
Technická poradňa / George
« Poslední příspěvek od peter kdy 10. Leden 2019, 19:39:00 »
Zdravim Vas,
Ak patrite medzi tych, co pracuju s webom s  pouzitim citaca obrazovky a pouzivate novy internet banking slsp, tak uz zrejme viete, ze praca s Georgom je pre slepcov vdaka nie prave dobre urobenej pristupnosti prinajmensom velmi narocna na trpezlivost, v niektorych pripadoch skoro nemozna.  Dnes som si na infolinke prakticky overil, ze o nepristupnosti vedia a ak o to poziadate, tak su ochotni vam vratit pristup do stareho internet bankingu. Ochotna pracovnicka ma informovala, ze len do cias kym bude George pristupny, co povazujem za dobru spravu, lebo z toho vyplyva, ze na pristupnosti zrejme robia (predpokladam, ze vyriesit pristupnost bude lacnejsie ako udrziavat 2 verzie ib). Ak teda chcete svoj cas investovany do boja s nepredvidatelne sa tvariacim georgom investovat do niecoho zmysluplnejsieho, tak volajte na 0850 111 888
Peter
4
Prístupné programy a hry / Re:Elektronický občiansky preukaz, aplikácia...
« Poslední příspěvek od pietro4044 kdy 16. Prosinec 2018, 17:13:59 »
Včera som mal možnosť pozrieť si aktivovanú dátovú schránku vedenú na IČO. V podstate je tam všetko ovládateľné pomocou čítača. Správy tam boli žiaľ len tie servisné, čo sú v každej zriadenej schránke. Zatiaľ nič úradné. Ich náhľady sú usporiadané v tabuľke. Správy sa dajú otvárať entrom, aj keď nemajú atribút odkazu, entruje sa na čistý text a správa sa otvorí a je umiestnená pod nadpisom. Správa sa dá mazať, presúvať medzi priečinkami a dá sa stiahnuť do počítača. Správy sa dajú stránkovať pomocou tlačidiel. Jediné, čo sa mi nepodarilo, to bol pokus o preposlanie na mail. Videl som tam tlačidlo poslať ďalej, čo by malo umožniť jej preposlanie, ale po jeho aktivácii sa nič neudialo, neotvoril sa žiaden formulár. No a ešte jedna vec, v profile sa dá nastaviť posielanie upozornení na mail, alebo aj na telefón prostredníctvom SMS o prijatí novej správy do dátovej schránky.
5
Prístupné programy a hry / Re:Elektronický občiansky preukaz, aplikácia...
« Poslední příspěvek od pohankova2 kdy 13. Prosinec 2018, 20:20:39 »
Tak daj vedieť, či si to stihol. A ak áno, daj mi prosím ťa vedieť, čo si zistil.
Dík
6
Prístupné programy a hry / Re:Elektronický občiansky preukaz, aplikácia...
« Poslední příspěvek od pietro4044 kdy 13. Prosinec 2018, 17:19:44 »
Ak máš na občianke okrem aktívneho BOK aktivované resp. nahraté certifikáty na podpisovanie, vtedy môžeš podpisovať elektronické podania kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) prostredníctvom príslušných formulárov na portály slovensko.sk. Ak si vyberieš nejakú službu, napr. žiadosť o vydanie parkovacieho preukazu, tak vyplníš na to určený formulár a v záverečnej fáze ho podpíšeš zadaním tvojho PIN.
Príklad takéhoto formulára nájdeš tu https://portal.employment.gov.sk/eform/parkovacipreukaz/
Po aktivácii tohto linku sa spustí EID klient s výzvou na zadanie BOK. Po zadaní a potvrdení entrom budeš presmerovaná na portály slovensko.sk a ocitneš sa v prehliadači s formulárom, ktorý musíš vyplniť. Hneď prvá stránka sú osobné údaje, ktoré budú už vyplnené údajmi natiahnutými z občianky. Skontroluješ všetky údaje, myslím, že dopĺňa sa len jedno políčko krajiny a prejdeš tlačidlom pokračovať na ďalšiu stránku formulára. Takto pokračuješ, kým nevyplníš všetky časti formulára. Cez link nahrať prílohy vložíš všetky požadované prílohy. (napr. lekárske záznamy)
Keď dokončíš všetky časti formulára, dostaneš sa na tlačidlo potvrdiť. Po jeho aktivácii sa ti opäť spustí EID klient, kde zadáš svoj PIN, ktorým podanie podpíšeš. Ďalej to už nemám odsledované, lebo som podnet nedával, ale predpokladám, že v tejto fáze budeš mať zobrazené tvoje podanie a aktívne tlačidlo odoslať, ktoré keďe aktivuješ, tak dôjde k odoslaniu podania. Tebe do dátovej schránky príde potvrdenie o odoslaní podania a a adresátovi príde potvrdenie o doručení, ktoré keď aktivuje, tak sa mu zobrazí podanie a začne sa proces konania.

Na to, aby si takto mohla konať, musíš mať v počítači nainštalovaný tento softvér:
1. ovládače pre tvoj typ čítačky EID karty
2. Aplikácia na prihlásenie (eID klient
Obsahuje aplikáciu eID klient na prihlásenie a aplikáciu Disig Web Signer na elektronické podpísanie potvrdenia o vydaní certifikátov.
3. Aplikácie pre kvalifikovaný elektronický podpis (D.Suite/eIDAS,
Balík aplikácií D.Suite/eIDAS obsahuje nasledujúce komponenty pre vytváranie a prezeranie dátových štruktúr obsahujúcich kvalifikovaný elektronický podpis: D.Launcher, D.Signer/XAdES, D.Viewer, D.Signer Tools.
Takže podannia, ktoré chceš vykonať, voči orgánom verejnej a štátnej správy zrealizuješ vyššie uvedenými nástrojmi. Taktiež si pomocou vyššie uvedených nástrojov budeš môcť prezrieť dokuenty, ktoré ti budú doručené buď priamo v dátovej schránke alebo ak ich stiahneš do počítača, tak potom lokálne v počítači.
Táto komunikácia sa však týka výlučne orgánov verejnej moci. Ty však môžeš epodpis využiť aj s komerčným sektorom, ktorý "nebeží" cez slovensko.sk Na to však potrebuješ nejakú externú aplikáciu na podpisovanie, preto som zmienil DPdfSigner. Ale v tomto prípade by asi bolo dobré sa vopred dohodnúť na takejto komunikácii, napr. so mnou Stredoslovenská energetika trvala výlučne na papierovej komunikácii pri podpise zmluvy  o zriadení odberného miesta, alebo niečo podobné. Ale pri jednej inej záležitosti som mal možnosť podpisovať preberanie dokumentov na e-podpis, ale to sa neuskutočnilo z iných dôvodov, uvádzam to len preto, aby bolo jasné, že e-podpis sa dá využivať aj takýmto spôsobom.
Do dátovej schránky sa dostaneš ľahko. Ak máš nainštalované potrebné aplikácie - viď vyššie, tak na portály slovensko.sk aktivuj tlačidlo prihlásiť, vyber možnosť prihlásenie pomocou slovenského občianského preukazu EID a aktivuj tlačidlo prihlásiť. Do následne otvoreného klienta EID zadaj BOK a potvrď ho entrom. Dôjde k prihláseniu na portál, kde po nájdení linku schránka a jeho aktivácii sa dostaneš do svojej schránky. Je tam link aktivovať schránku - myslím, že to vysvetľovať netreba. Ak sa v schránke rozhliadneš, uvidíš tam viacero oblastí. V jednej časti sú nastavenia, v ďalšej zoznamy priečinkov správ a v tretej je tabuľka s náhľadom na správy. (zatiaľ len servisné od prevádzkovateľa portálu. Cez víkend, ak to výjde  sa pozriem na to, ako sú dostupné ovládacie prvky na preposielanie, mazanie ukladanie správ a pod.
Čo sa týka tej českej mobilnej aplikácie, predpokladám, že s našimi občiankami  to fungovať určite nemôže, lebo to nemá s našimi občiankami nič spoločné.
7
Prístupné programy a hry / Re:Elektronický občiansky preukaz, aplikácia...
« Poslední příspěvek od pohankova2 kdy 12. Prosinec 2018, 22:03:10 »
A nevieš náhodou ako to je? Ja sompočula, že keď máš aktívnu dátovúschránku, že vtedy nepotrebuješ riešiť podpis cez tú aplikáciu, že to ide automaticky, keď to posielaš cez schránku. Ale potom neviem, na čo mám podpisovať dokument podpisom, keď na služby môžem používať dátovú schránku? Ale tak možno, keby som niekomu posielala iba dokument, tak možno na to? :-) Stránku slovensko.sk som ja skúšala, je to kmplikované, keď v nej treba hľadať. Ale dá sa to aj cez ňu. Ale myslím si, že naozaj lepší bude tn druhý spôsob využiť služby konkrétne nejakej inštitúcie, teda ich elektronické služby, ktoré sú potom prepojené s tou stránkou slovensko.sk A inak díy za odpoveď. Takže úplne to aktívne nevyužívaš svoj vlastný občiansky s podpisom, iba si to kvôli mne alebo aj sebe skúšal pokusne? A mohol by si mi dať vedieť, či ti fungovala tá dátová schránka a ko ti to išlo? Bola by som rada. Ja som myslela, či na to nie ej nejaká appka do mobilu. Viem, že v Čr majú nejakú appku, ale neviem, či by sa dalo na tom robiť aj v slovenskomprostredí. Zatiaľ som to neskúšala. Najprv sa to určite naučím v pc a s dátovou schránkou pracovať. Ešte si plánujem to poriadne pozrieť aj tie nápovedy, lebo som čítala, že ako FO mám automaticky vytvorenú dátovúschránku, len ešte neviem, ako sa do nej prihlásim. :-) To ej výhoda, nemusím riešiť aké si tam dá menoa  pod. :-)
Díky zatiaľ
8
Do konca roka sa k vám dostane NVDA 2018.4. Zo zoznamu noviniek vyberám  tieto:

- NVDA odteraz dokáže využívať na interpretáciu špeciálnych symbolov databázu Unicode Konzorcia. Treba si to začiarknuť v kategórii reč. Ak by ste veľmi chceli vedieť, čo za symboli tam sú, pozrite si súbor C:\Program Files (x86)\NVDA\locale\sk\cldr.dic príp príslušný súbor v portable inštalácii.
- V zozname správ v programe MS Outlook NVDA oznamuje, ak je správa preposlaná alebo ste na ňu už odpovedali.
- NVDA odteraz oznamuje vzdialenosť kurzora od okrajov stránky v dokumentoch MS Word. Vzdialenosť zistíte skratkou NVDA+numerický delete.
- Položka "oznamovať bublinkovú nápovedu" v nastaveniach prezentácie objektov bola premenovaná na "oznamovať notifikácie". Odteraz totiž toto nastavenie zahŕňa aj oznamovanie notifikácií v Systéme Windows 8 a novších.
- V nastaveniach klávesnice sú začiarkávacie polia pre výber klávesu NVDA zobrazené v zozname a nie samostatne.
- Na braillovskom riadku sa viac nezobrazujú informácie o formátovaní, ak je oznamovanie vypnuté v nastaveniach.
- NVDA viac nestráca fokus v zozname súborov v prieskumníkovy (príp v okne otvoriť / uložiť ako) ak sa používa UI Automation  a súčasne je zaneprázdnená iná aplikácia (napríklad ak beží na pozadí konvertovanie audio súborov). Toto určite poteší používateľov aplikácie MIXXX, pekne teraz funguje dialóg načítavania súborov priamo cez skratky ctrl+o a ctrl+shift+o.
- NVDA viac neoznamuje nadbytočne typ prvku "pri kliknutí" pri navigácii v režime prehliadania.

Komplet zoznam noviniek je v menu pomocník.
9
Prístupné programy a hry / Re:Elektronický občiansky preukaz, aplikácia...
« Poslední příspěvek od pietro4044 kdy 11. Prosinec 2018, 23:38:38 »
No ja som s elektronickým podpisom skúšal trochu laborovať. Pokiaľ viem, tak na mobile sa s e-podpisom robiť nedá. Dá sa komunikovať so štátnou správou v prostredí Windows, Linux a MAC prostredníctvom portálu www.slovensko.sk alebo sa dá na tento portál dostať cez stránky rôznych inštitúcii prostredníctvom linku, zvyčajne označeného elektronické formuláre alebo služby,  ktorým pristupujú tieto inštitúcie na portál www.slovensko.sk.
Osobne by som uprednostnil asi ten druhý spôsob, lebo pri ňom sú zobrazené všetky služby danej inštitúcie na jednom mieste. Skúšal som vyhľadať službu priamo cez slovensko.sk, tak je to tam dosť neprehľadné a treba používať rôzne fígle. Napríklad ak chceme podať nejaké podanie cez link všeobecnej agendy, tak pomocou čítača sa nedá vybrať inštitúcia,(pri šípkovaní v kombe nie sú čítané položky) teda nešlo to v čase, keď som to skúšal. Hlásil som to aj prevádzkovateľovi, vraj to pridelili na riešenie kompetentnému oddeleniu. Na prihlasovanie sa k týmto službám sa používa EID klient, čo je softvérová aplikácia.
Všeobecne to funguje asi tak, že keď na portály www.slovensko.sk (alebo analogicky na stránkach inštitúcii po výbere príslušného formulára) zvolíme tlačidlo prihlásiť, musíme si ešte vyhľadať navigáciou po nadpisoch prihlásenie pomocou EID a opäť zvoliť tlačidlo prihlásiť. Vtedy sa otvorí okno EID klienta, kde je potrebné zadať BOK. V tejto fáze si treba dávať pozor na preklep, lebo bez zraku sa nedá opraviť. Po zadaní BOK stačí dať enter a dôjde k prihláseniu. Po prihlásení sa ocitneme v prostredí klasického webu, kde je možnosť pristúpiť okrem iných služieb k dátovej schránke, ktorá sa dosť podobá poštovým schránkam, ku ktorým sa pristupuje cez prehliadače. Nemám ešte presne zmapované všetky prvky schránky, pretože ju nemám aktivovanú, ale cez víkend budem robiť na počítači, kde schránka aktivovaná je, tak to podrobnejšie preskúmam. Ale zatiaľ môžem povedať, že servisné správy sa čítať dajú aj v neaktívnej schránke.
Samotné podpisovanie dokumentu elektronickým podpisom je možné. Na portály to nemám odskúšané, pretože som nepotreboval zatiaľ žiadať o žiadnu službu, navyše pri takýchto žiadostiach je nevyhnutné mať aktívnu dátovú schránku. Ale pokusne som skúsil lokálne v počítači podpísať jeden pdf dokument pomocou aplikácie DPdfSignera šlo to celkom dobre. Takto podpísaný dokument sa dal normálne prečítať, keďže obsahoval text. Podpis sa verifikoval zadaním ZEP PIN, pravda aj tu si bolo treba dať pozor na preklep, lebo s čítačom sa nedá korigovať. Každopádne odporúčam prečítať si nápovedu priamo na portály.


10
Prístupné programy a hry / Elektronický občiansky preukaz, aplikácia...
« Poslední příspěvek od pohankova2 kdy 2. Prosinec 2018, 21:29:54 »
Zdravím všetkých,
Zase sa ozývam po dlhom čase, s niečím potrebujem opäť poradiť. :-)
Chcem sa opýtať, či máte skúsenosti s používaním čítačky k elektronickému občianskemu, prístupnosťou aplikácie na elektronický podpis, príp. či sa dá okrem PC používať aplikácia na podpis aj v mobile?
- ako je dostupná dátová schránka pre nevidiacich?
- ako sú prístupné dokumenty, ktoré potrebujem podpísať?
Príp. čokoľvek, akékoľvek skúsenosti z testovania aplikácie ak som na niečo zabudla z hľadiska prístupnosti? Premýšľam totiž, že by som nový EO začala používať aj pri styku so štátnou správou, príp. podpisovať dokumenty elektronickým podpisom. Keď už mám ten EO, aby som ho mohla používať so všetkým, čo k tomu patrí. Ktosi spomínal, že tan nejaké problémy s neprístupnosťou a napr. s klávesnicou pri prihlasovaní  sa do aplikácie na elektronický podpis, s editáciou dokumentov boli, ale neviem aké a ako je to v súčasnosti? Máte s tým niekto skúsenosti?
Budem rada, ak napíšete.
Zuzana Pohanková
Stran: [1] 2 3 ... 10