Ahojte,
nasledujuca informacia bude zaujimava pre tych, ktori na editaciu zvuku pouzivaju Reaper, pripadne iny editor, ktory podporuje vst. ak netusite, co je Reaper, VST a Osara, mozu vam nasledujuce riadky pripadat ako blaznov zapisnik.
V clanku vyssie som pisal o programe Levelator, ktory sa pokusa urovnat hlasitosti nahravky tak, aby mal vysledok rovnaku hlasitost a sucasne aby to znelo nejako normalne. Ak pouzivate reaper, mozete podobny efekt rovno vlozit do stopy vo vasom projekte. Vola sa to Trilevel a je dostupny na adrese:
http://sonic.supermaailma.net/pluginsAk mate reaper, mozete pouzit jsfx verziu, ak pouzivate iny editor, skuste pouzit VST.
Trilevel je dostupny aj v ramci balicka reapack, tam je ale neviem precostara neaktualizovana verzia so zopar neduhmi.
Narozdiel od klasickeho levelatora popisaneho vyssie v tomto mozete aj menit parametre. Cele je to popisane v prilozenom(zial obrazkovom) pdf. Hla kratky popis parametrov tak, ako ich vidi Osara v zozname parametrov.
- imput trim: ako velmi zosilnit signal este pred spracovanim. Mozete urcit, ci chcete zvuk pred odoslanim do pluginu zosilnit pripadne stisit. Ak nastavite parameter automatic trim na 1, bude si to regulovat uroven vstupneho signalu automaticky.
Target lufs: Z tohto ma priznavam mierne rozbolela hlava. V skratke: LUFS je novy standard na vypocet hlasitosti, ktorym sa Europska unia snazi riesit rozdieli v hlasitostiach. Je to nieco dost podobne vypoctu RMS, teda akemusi priemeru. Levelator drzi RMS nahravok na -18 DB, lufs mozeme nastavit na -15, cim sa dostaneme na hodnotu rms -18.
- Noise floor: Urcuje, od ktorej urovne sa signal povazuje za sum. Ak neviete, mozete ho to nechat uhadnut nastavenim parametra automatic treshold na 1
- Gate speed: urcuje, ako velmi rychlo sa potlaci sum v pripade, ze dosiahneme uroven nastavenu pri noise floor. Nejde pritom o redukciu sumu, skor o expander, ktory sum v nejakom pomere stisi.
- HPF: High pass filter. Urcuje, ktore frekvencie neprepustit. Hodnota zacina na 30 HZ a stupa az na 200 hz. Ja podla sluchu nastavujem na 0.5. Cize vsetko pod tuto frekvencnu uroven je automaticky zahodene. Pri nahravkach s cisto zenskym alebo detskym hlasom mozeme nadbytocny hluk filtrovat nastavenim na 1.0.
-Nasleduju polia fast dinamics, med dinamics a slov dinamics ktore maju zhodne dvojice poli attenuate a gain. Fast dinamics urcuje co sa ma stat pri prudkej zmene a a ko velmi ma byt signal stiseny (attenuate) alebo ak treba zosilneny (gain). Rovnako pri strednych zmenach (med dinamics) a pomalych zmenach (slov dinamics).
Je ale mozne, ze tuto cast dokumentacie som ani po experimentovani nepochopil uplne spravne, kto sa s tym budete hrat a viete ma opravit, piste.
napokon tu este mame parameter Output trim, ktorym mozeme vysledok po spracovani stisit alebo zosilnit v rozsahu -3 +3 Db.