NC Levelator: program na kompresiu zvukových nahrávok

Autor Téma: NC Levelator: program na kompresiu zvukových nahrávok  (Přečteno 2879 krát)

ondrej_rosik

  • Reset Staff
  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 440
    • Zobrazit profil
    • blog
NC Levelator: program na kompresiu zvukových nahrávok
« kdy: 6. Listopad 2013, 22:02:31 »
pri práci so zvukom sa môžete často stretnúť s problémom vyváženia hlasitosti. Otázky sú hlasnejšie ako odpovede, niektorých účastníkov prednášky počuť viac, iných menej. Funkcia normalizovať, ktorú obsahuje napr aj Audacity nastaví hlasitosť nahrávky tak, aby najhlasnejšia časť zodpovedala danej úrovni, najčastejšie 0 DB. V praxi teda často Audacity zarovná hlasitosť podľa hlasného buchnutia dverí uprostred nahrávky a podobne. Pri kratších nahrávkach sa toto dá riešiť normalizovaním jednotlivých častí, napr zvlášť otázky a zvlášť odpovede. Druhou možnosťou je použitie kompresora, teda zjednodušene akéhosi automatu, ktorý hlasitosť upraví sám. Takýto efekt ale treba vedieť nastaviť a parametre môžu byť pre začiatočníkov metúce.

Program Levelator sa snaží vyrovnávať hlasitosť zvuku pričom od používateľa nevyžaduje vstupné Parametre. Autori program odporúčajú používať na ľudskú reč, lebo použitý algoritmus sa nehodí na spracovanie hudby. Tiež je na zváženie spracovanie stereo nahrávok, lebo levelator spracúva každý kanál samostatne.

S programom sa hrám asi týždeň, vo väčšine prípadov som s výsledkom spokojný, pri rozhovoroch v hlučnom prostredí ale žiaľ ako každý kompresor dvíha aj úroveň hluku pozadia.
Na druhej strane pri čítanom texte v tichu dokáže stišovať nepotrebný šum. Ja ho využívam, keď potrebujem rýchlo vyrovnať hlasitosti na nahrávke, ktorú chcem prepisovať, alebo na takej, ktorú už musím rýchlo odoslať na vysielanie. Pre niekoho môže byť tiež nevýhoda podpora len pre wav a aiff. Ak teda chcete zosilniť mp3, musíte ich dočasne previesť na wav, čo spôsobí nárast veľkosti súboru. Levelator tiež nemá rád názvy súborov a priečinkov s diakritikou.

Zdá sa, že autor programu vytvoril webovú stránku a aj priestor na stiahnutie, takže netreba používať externé zdroje, odiaz tu
https://ia801700.us.archive.org/28/items/conversationsnetwork_org-levelator/LevelatorSetup-2.1.1.exe


Inštalácia je tradičná a ničím neprekvapí. Hlavné okno programu je žiaľ neprístupné, preto sa ním nebudem zaoberať.
Najjednoduchšia cesta je poslať programu súbory cez menu odoslať kam. Stačí, ak sa na súbor postavíte a v kontextovom menu vyberiete položku odoslať kam>CN Levelator. Zobrazí sa dialóg, v ktorom sa dá vidieť (len pre tých, čo na to skutočne vidia) indikátor priebehu. My ostatní si počkáme, kým okno zmizne. Levelator po sebe zanechá súbor s pôvodným názvom +reťazec output.wav. Spracovať môžete aj viacero súborov, stačí ich označiť a odoslať cez kontextové menu.


Záver
CN Levelator je vhodný v situáciách, keď si neviete rady s kompresorom vo zvukovom editore a v prípadoch, keď zvukový editor neobsahuje vhodné predvoľby. Najlepšie je použiť ho na mono nahrávky, ideálne na také, ktoré obsahujú len ľudskú reč.
pripájam aj ukážku. Na nahrávke je vždy najprv originál vyrovnaný na 0 DB a potom spracovaný cez NC Levelator.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6042577/levelator_ukazka.mp3
« Poslední změna: 3. Březen 2016, 21:28:50 od ondrej_rosik »

ondrej_rosik

  • Reset Staff
  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 440
    • Zobrazit profil
    • blog
Trilevel pre Reaper
« Odpověď #1 kdy: 26. Červenec 2017, 07:43:37 »
Ahojte,
nasledujuca informacia bude zaujimava pre tych, ktori na editaciu zvuku pouzivaju Reaper, pripadne iny editor, ktory podporuje vst. ak netusite, co je Reaper, VST a Osara, mozu vam nasledujuce riadky pripadat ako blaznov zapisnik.
V clanku vyssie som pisal o programe Levelator, ktory sa pokusa urovnat hlasitosti nahravky tak, aby mal vysledok rovnaku hlasitost a sucasne aby to znelo nejako normalne. Ak pouzivate reaper, mozete podobny efekt rovno vlozit do stopy vo vasom projekte. Vola sa to Trilevel a je dostupny na adrese:
http://sonic.supermaailma.net/plugins
Ak mate reaper, mozete pouzit jsfx verziu, ak pouzivate iny editor, skuste pouzit VST.
Trilevel je dostupny aj v ramci balicka reapack, tam je ale neviem precostara neaktualizovana verzia so zopar neduhmi.
Narozdiel od klasickeho levelatora popisaneho vyssie v tomto mozete aj menit parametre. Cele je to popisane v prilozenom(zial obrazkovom) pdf. Hla kratky popis parametrov tak, ako ich vidi Osara v zozname parametrov.

- imput trim: ako velmi zosilnit signal este pred spracovanim. Mozete urcit, ci chcete zvuk pred odoslanim do pluginu zosilnit pripadne stisit. Ak nastavite parameter automatic trim na 1, bude si to regulovat uroven vstupneho signalu automaticky.
Target lufs: Z tohto ma priznavam mierne rozbolela hlava. V skratke: LUFS je novy standard na vypocet hlasitosti, ktorym sa Europska unia snazi riesit rozdieli v hlasitostiach. Je to nieco dost podobne vypoctu RMS, teda akemusi priemeru. Levelator drzi RMS nahravok na -18 DB, lufs mozeme nastavit na -15, cim sa dostaneme na hodnotu rms -18.
- Noise floor: Urcuje, od ktorej urovne sa signal povazuje za sum. Ak neviete, mozete ho to nechat uhadnut nastavenim parametra automatic treshold na 1
- Gate speed: urcuje, ako velmi rychlo sa potlaci sum v pripade, ze dosiahneme uroven nastavenu pri noise floor. Nejde pritom o redukciu sumu, skor o expander, ktory sum v nejakom pomere stisi.
- HPF: High pass filter. Urcuje, ktore frekvencie neprepustit. Hodnota zacina na 30 HZ a stupa az na 200 hz. Ja podla sluchu nastavujem na 0.5. Cize vsetko pod tuto frekvencnu uroven je automaticky zahodene. Pri nahravkach s cisto zenskym alebo detskym hlasom mozeme nadbytocny hluk filtrovat nastavenim na 1.0.
-Nasleduju polia fast dinamics, med dinamics a slov dinamics ktore maju zhodne dvojice poli attenuate a gain. Fast dinamics urcuje co sa ma stat pri prudkej zmene a a ko velmi ma byt signal stiseny (attenuate) alebo ak treba zosilneny (gain). Rovnako pri strednych zmenach (med dinamics) a pomalych zmenach (slov dinamics).
Je ale mozne, ze tuto cast dokumentacie som ani po experimentovani nepochopil uplne spravne, kto sa s tym budete hrat a viete ma opravit, piste.
napokon tu este mame parameter Output trim, ktorym mozeme vysledok po spracovani stisit alebo zosilnit v rozsahu -3 +3 Db.